home  | contact  |  voorwaarden
vestigingsadres: Bijsterhuizen 3007a, 6604 LP  Wijchen, tel. +31(0)24 645 58 88, fax +31(0)24 645 44 04, email inspire@enon.nl
    ‹‹ voeg website toe aan uw favorieten ››

   alles over opritverwarming / wegdekverwarming/ hellingbaanverwarming

WEGBEDEKKING VOOR WEGDEKVERWARMING


Het Enon wegdekverwarmingssysteem kan worden toegepast voor verschillende wegbedekkingen, zoals: beton, asfalt, kunststof en klinkers. Voor elk type wegbedekking wordt een passend wegdekverwarmingssysteem ontworpen.

Geïnstalleerd vermogen:

Om een oppervlak sneeuw- en ijsvrij te houden dient een bepaald vermogen te worden geïnstalleerd. Dit vermogen wordt bepaald aan de hand van het soort wegdek en de tijdsduur om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te krijgen. In Nederland hanteren we onderstaande vermogenswaarden:

    - Beton (asfalt) vlak

  200-250W/m2

- Beton (asfalt) sporen

: 300W/m2

    - Klinkers in zand vlak

: 300W/m2

- Klinkers in zand sporen

: 300-350W/m2

    - Kunststof vlak

: 200W/m2

- Kunststof sporen

:250W/m2

Bovenstaande waarden zijn indicatief en dienen als richtlijn te worden gebruikt.

Vlakverwarming:

Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlak geheel verwarmd.

Sporenverwarming:

Bij sporenverwarming voor één rijbaan worden twee stroken van ca. 600-1000mm verwarmd. Indien er twee rijbanen naast elkaar zijn (bijv. in- en uitrit), dan zijn er 2 x 2 sporen. Bij sporenverwarming is de onverwarmde ruimte zowel tussen de sporen, als aan de zijkant van de sporen. Hier gaat meer warmte "verloren" dan bij toepassing van vlakverwarming. Daarom wordt voor sporenverwarming een hogere wattbelasting genomen (300W/m2).

Voor- en nadelen van sporenverwarming t.o.v. vlakverwarming:
Voordelen:
- Minder oppervlak te verwarmen, dus sneller te monteren
- Lager geïnstalleerd vermogen
- Minder kans op beschadiging

Nadelen:
- In het geval van een rijbaan met bochten wordt het lastig sporenverwarming toe te passen. De voor- en achterwielen
  volgen bij het draaien in een bocht niet hetzelfde spoor. Om dit enigszins op te lossen kan men brede sporen toepassen,
  echter is de stap naar vlakverwarming dan vaak niet meer zo groot en uit veiligheidsoverwegingen verstandiger.
- Vrachtwagens hebben bredere banden dan personenauto's en daar zal dienovereenkomstig m.b.t. de breedte van het
  verwarmde rijspoor rekening mee moeten worden gehouden.
- Bij ijzel en een bevroren wegdek zijn de sporen niet of moeilijk te zien. Bestuurders moeten middels bouwkundige
  oplossingen worden gedwongen over de verwarmde sporen te rijden, bijvoorbeeld door: - voorzieningen op het wegdek
  zoals: varkensruggen, paaltjes of een railing. - de helling zo smal te maken dat men wel over het spoor moet rijden (max. 3m
  breed).

Dilatatievoegen:

De verwarmingskabel mag niet over een dilatatievoeg worden gelegd (NEN1010 §763.522.14.1: Verwarmingssystemen mogen niet over dilatatievoegen zijn gelegd). Dilatatievoegen zijn dus zeer bepalend voor de opbouw van het wegdekverwarmingssysteem.